Surya Namaskar avagy a Nap köszöntése 2. rész

...Folytatódik a napüdvözletek hatásainak bemutatása

Surya Namaskar - 2.rész

A napüdvözlet gyakorlása és hatásai

Mikor és hogyan gyakoroljuk a Napüdvözletet?

Tradicionálisan 108 kört szokás végezni a napkeltekor. Ennek oka egyrészt, hogy a Surya ébredésénél, mint szerető alattvalói alázattal és szeretettel kísérjük útján, s köszöntsük őt. Másrészt a hajnali ébredés, a helyes életritmus kialakításban fontos szerepet játszik. Ma már számos kutatás bebizonyította, hogy a korán kelő, rendszeres, nemcsak testmozgást, hanem bármilyen tevékenységet végző emberek, egyrészt egészségesebbek, derűsebbek, másrészt még hosszabb életűek is, mint a sokáig alvó társaik. Azt szokták javasolni, életed ritmusa kövesse a Nap útját, s alkonyatkor térj nyugovóra, s ébredj mikor kél a Nap. Persze a modern időben kihívást jelent ennek eleget tenni.

A 108 kör egyenként rendelkezik egy-egy mantárval, melyeket a függelékben találsz meg. S minden testhelyzetnek is van saját mantrája, amit később részletesen megismerünk.Természetesen ez nem jelenti azt, hogy vagy 108-szor gyakoroljuk a Napüdvözletet, vagy sehányszor.., sőt! Fontos, hogy a kezdeti lelkesedés ne sodorja veszélybe a gyakorlót főként, ha nincs hozzászokva a rendszeres mozgáshoz, nem jógázott még korábban.

Érdemes 3 körrel kezdeni és attól függően, hogy miként reagál a test, fokozatosan emelni ezt a számot hetenként 1-2 körrel. A rendszerességen nagyobb a hangsúly, mint a körök számán, legalábbis abban az eseteben mindenképp, amikor nem csak egy testedzésről van szó. Azt hogy a gyakorlás milyen szintre emelkedik, azt a gyakorlásra ösztönző szándék határozza meg. A rendszeresen 108-szor végzett gyakorlást, mantrákkal, megfelelő légzéssel, bandhákkal és alázattal végezve Saddhana-nak nevezzük. Ebben a formájában a gyakorlásnak már túlhaladunk a fizikai test edzésén, s a Surya Namaskar a test imájává válik, mely a belső tudatosság napját emeli.

Amit a Napüdvözlet tanít

Mikor a Surya Namaskar-t gyakoroljuk, azt folyamatos jelenlétben, szüntelen légzés-mozgás szinkronban tesszük. Ez már önmagában a jelen pillanatba fókuszált figyelmet követeli meg, ami a teljes tudatosság megteremtése, nem csak a jógaszőnyegen, de azon túl egyre inkább megjelenik, ahogy haladunk a gyakorlásban. Ez a fajta pillanatról – pillanatra jelenlévő tudatosság beleszivárog egész életünkbe. Tudatába vagyunk a testnek, majd a légzésnek, majd a mozgás és légzés egységének, aztán tudatába leszünk az egész testnek tetőtől talpig minden mozdulatban.

Később már tudatosak leszünk benne, hogyan hat ránk a gyakorlat, aztán már tudatosan gyakoroljuk azért, hogy hatása legyen ránk. Ez képessé tesz arra, hogy megfigyeljük, más dolgok hogyan hatnak ránk. Mondjuk az étel, vagy a társaság, vagy az ismétlődő szituációk és élethelyzetek. Aztán tudatossá válunk abban is, hogy változtassunk ezeken.

Az áramlás folyamata, ahogy haladunk egyik gyakorlatból a másikba, megmutatja, hogy képesek vagyunk a változásra és a változtatásra. Mindig van egy következő helyzet, nem kell megállni, nem kell visszafordulni, hiszen a lépések követik egymást. Szembenézünk dolgokkal, és van, hogy meghajlunk előttük, önként, vagy kényszer által. Földre kerülünk és látjuk a világot egy más perspektívából.

Aztán erőt vehetünk... feltápászkodhatunk, harcosként hirdetve a bennünk szunnyadó erő ébredését, s majd már alázattal fejet hajtva a magasabb erők előtt, akik olykor másképp irányítanak, mint azt szeretnénk, végül erősen és stabilan állunk életünk terében. Folytonosságra tanít, amely az egyetlen állandóság a létezésben. Majd, ha tudatosság magasra emelkedett megtapasztaljuk a belső mozdulatlan figyelőt, aki változatlanul szemlélődik először a gyakorlás majd a megélt élet tapasztalatai felett.

A napüdvözlet gyakorlásának hatásai

Tudományosan megerősített tény, hogy kitűnő relaxációt biztosít az izomzatnak és az idegrendszernek egyaránt. Javítja a szívműködést, felélénkíti az emésztőrendszert, megtisztítja a bőrt és a kiválasztó szervrendszert. A napüdvözlet a test minden fő izmát és ízületét átmozgatja, erősítve és hajlékonnyá téve azt.

A hasi-törzsi zsírlerakódást megakadályozza, illetve csökkenti. Enyhíti a krónikus bélpanaszokat, a székrekedést, a derékfájást, és jó hatással van a gerincferdülésre, a gyomorfekélyre, a gyomorhurutra és a savtúltengésre is. Erősíti a termékenységet, megszünteti a menstruáció esetleges rendszertelenségét. Segít megnyugtatni az idegrendszert, valamint legyőzni és megszüntetni a letargikus állapotokat, mint például a pesszimizmust, a kedvetlenséget és a lustaságot. Megfiatalítja, ragyogóvá teszi a testet, és felkészíthet a mélyebb, lelki tudás felfogására, befogadására.

 

  • Fizikai szinten kifejtett pozitív élettani hatások
  • erősíti és nyújtja az izmokat
  • mobilizálja az ízületeket
  • javítja az emésztés folyamatát
  • elősegíti a nyirok keringését
  • segíti és javítja a keringést
  • harmonizálja az idegrendszert
  • tökéletes állapotban tartja a gerincet
  • Mentális szinten kifejtett pozitív hatások
  • rendszeres gyakorlása összeszedetté tesz
  • lecsendesíti az elmét
  • tisztítja a tudatot
  • emeli a tudatosságot
  • fókuszálja a figyelmet
  • harmonizálja a légzést
  • Érzelmi hatásai
  • békét hoz
  • szeretetet ébreszt
  • magasabb szintre emeli az érzelmeket
  • befogadóvá tesz

 

Havonta minden újhold alkalmával 108 napüdvözlet óra a DD Oktogonon!

Legközelebb október 23-án 10:00-kor Cs.Petra vezetésével

A Facebookon is tudtok jelentkezni az esemény oldalán

vagy SMS ben: 06 70 413 0078

Copyright 2016 DownDog Jóga Stúdió - Minden jog fenntartvaKészítette: Szalai GáborFelÁSZFOldaltérkép